Id kategorii - 36
Itemid - 280
view - article
id - 15
referer -
uri - /zdrowie-w-liczbach/o-uczniach-i-szkoach
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
projekt edukacyjny

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs badawczy

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer zobaczFilmeko
konkurs filmowy

pointer zobaczAkademia Fundacji BOŚ
konkurs grantowy

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

o-uczniach-i-szkolach-szkola-dzieciO uczniach i szkołach

 

Anna Kłosińska
fizjolog żywienia

 

Tylko połowa szkół podstawowych posiada stołówkę, z której korzysta zaledwie 9% uczniów. Ponad 15% uczniów nigdy nie je śniadania przed wyjściem z domu. 54% uczniów chciałaby mieć większą wiedzę na temat zdrowego odżywiania.

 

Wyniki badań, które prezentujemy poniżej, wykazują niezbicie, że potrzebna jest zmiana nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży. Jednak wskazują także na niezwykle istotną kwestię – brak stołówek w wielu szkołach, a więc brak możliwości podawania ciepłych posiłków. Okazuje się też, że nawet jeśli stołówki istnieją, to korzysta z nich niewielki procent uczniów. Warto przyjrzeć się poniższym danym, mogą bowiem być znakomitym punktem wyjścia do zmian, które zapewnią dzieciom i młodzieży właściwy rozwój.

Zdrowy uczeń?

Alarmujące są wyniki ankiety przeprowadzonej w 14 warszawskich szkołach w ramach projektu „Zdrowy uczeń w szkole" (ok. 4 tys. ankiet, 2005/2006 r.). Z badań wynika, że:

  • ponad 15% uczniów przed wyjściem z domu nigdy nie je śniadania,
  • ponad 18% uczniów nie jada lub je rzadko drugie śniadanie przyniesione z domu,
  • prawie połowa uczniów pije codziennie lub często słodkie napoje typu coca-cola,
  • prawie 30% dzieci nie je ryb w ogóle, a ponad 55% jada je rzadko. Podobnie wygląda sprawa warzyw strączkowych.

Uczniowie chcą wiedzieć

Uczniowie potrafią jednak spojrzeć krytycznie zarówno na swój sposób odżywiania, na jakość obiadów w szkolnej stołówce oraz na asortyment szkolnych sklepików. Ciekawym wydaje się fakt, że ponad 35% uczniów ma potrzebę dokonania pewnych zmian w swoim sposobie odżywiania, a prawie 54% chciałoby mieć większą wiedzę na temat zdrowego sposobu odżywiania.

Nastolatki podjadają

Z kolei warszawski Instytut Żywności i Żywienia, wiosną 2005 i 2006 r., przeprowadził badania odnośnie jakościowej oceny sposobu żywienia młodzieży w wieku pokwitania (11–15 lat, ogółem 1054 osób). Stwierdzono, że:

  • 75% badanych uczniów spożywało 4 posiłki w ciągu dnia,
  • tylko 60% jadło drugie śniadanie,
  • około 20% uczniów jadło obiady w szkole,
  • pojadanie między posiłkami to popularne zjawisko wśród młodzieży,
  • tylko 12% szkolnych jadłospisów było prawidłowo skomponowanych.

Autorzy badań podkreślają we wnioskach, że utrwalanie istniejących nawyków żywieniowych w okresie dojrzewania może spowodować kontynuowanie ich w życiu dorosłym, co z kolei będzie miało negatywny wpływ na prawidłowy rozwój i stan zdrowia obecnie i w przyszłości.

A stołówek brak

W 2005 r. Centrum Obliczeniowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu zebrało dane na temat ilości stołówek w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Natomiast 4 lata wcześniej zgromadzono informacje z 97% szkół w Polsce dotyczące żywienia uczniów podczas pobytu w szkole. W całym kraju:

  • 56,3% szkół podstawowych posiada stołówki, z których korzystało zaledwie 9,1% uczniów,
  • 53,9% szkół gimnazjalnych posiada stołówki, z których korzystało 5,2% uczniów,
  • 65% placówek nauczania nie wydawało ciepłych posiłków,
  • im wyższy stopień nauczania, tym odsetek braku ciepłych posiłków był wyższy – od 50% w szkołach podstawowych do 80–90% w szkołach w szkołach ponadpodstawowych,
  • ciepłe posiłki spożywało zaledwie 16% uczniów.

Zalecenia

  • Wszystkie dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach powinny mieć możliwość korzystania ze stołówki szkolnej i zjadania przynajmniej jednego ciepłego, pełnowartościowego posiłku.
  • Jeśli uczeń przebywa w szkole do 6 godzin, powinien zjeść jeden posiłek – drugie śniadanie lub ciepłe drugie danie. Jeśli uczeń przebywa ponad 6 godzin, powinien zjeść dwa posiłki.
  • Szkoły powinny być przygotowane do wydawania obiadów dla uczniów i organizowania drugiego śniadania.
  • Warto zorganizować różne formy dożywiania (mleko w małych opakowaniach, warzywa, owoce, pieczywo).
  • Należałoby wzmocnić nadzór nad asortymentem produktów spożywczych w sklepikach szkolnych.

 

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!