Można powiedzieć, że w dzisiejszym świecie woda dosłownie przelewa się nam przez palce. Warto ją oszczędzać, choćby kropelka po kropelce. Wyobraźcie sobie, jak bardzo zmalałoby zużycie wody, gdyby każdy z nas codziennie wylał jej kilka kropel mniej!
Oto 10 prostych zasad, którymi możesz kierować się każdego dnia, aby zminimalizować ilość zużywanej wody.
Ideą proponowanego przez rynek europejski podejścia circular economy (CR) jest powrót odpadów do procesu produkcji jako surowego materiału (odpad = zasób). "Zero odpadów na składowiska" to cel coraz większej liczby przedsiębiorców, którzy zdają sobie sprawę, że kreowanie ideologii CR jest kluczem do tzw. zrównoważonego biznesu. W związku z powyższym, zakłady produkcyjne szukają dzisiaj nowych sposobów recyklingu i ponownego/innego wykorzystania własnych odpadów, a swoje badania koncentrują wokół stworzenia produktów, które w jak największym stopniu nadają się do recyklingu.
Bez niej jazda autem byłaby niemożliwa. Może być mniejsza lub większa, droższa lub tańsza, zimowa lub letnia, jednak na każdą w końcu przychodzi czas...
Jak zatem rozpoznać, że nasze "gumy" powinny już zostać oddane do najbliższego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych?
Zważywszy na ogromny tonaż produkowanych co roku opon (ok. 22 mln. ton) oraz długi okres ich rozkładu (≈ 100 lat) zużyte opony są odpadem, który w znaczny sposób obciąża środowisko naturalne. Problem ich zagospodarowania rozwiązują dziś przepisy prawne. Nakładają one na producentów gumowego surowca obowiązki odzysku określonego tonażu wyprodukowanych opon (aktualnie 75%), a na przedsiębiorców obowiązki ewidencjonowania ich działalności w zakresie składowania i przekazywania odpadu do odzysku.
Przez około 25 lat od daty produkcji pierwszego auta wszystkie opony były białe! W celu zwiększenia trwałości opon i przedłużenia ich żywotności producenci gumy zaczęli dodawać do niej sadzę, będącą odpadem produkcyjnym przemysłu naftowego. Siła rozciągania takiej gumy jest o 1000 razy większa w porównaniu do materiału bez dodatku sadzy...
Mało kto z nas zdaje sobie sprawę jaką kaloryczność posiada tak niepozorny kawałek gumy,jakim jest zużyta opona. Przykładowa wartość opałowa węgla brunatnego wynosi ok. 9 MJ/kg, pelletu 19 MJ/kg, węgla kamiennego 24 MJ/kg, a ekogroszku 28 MJ/kg. Jak myślicie, na którym miejscu wśród powyższych paliw plasuje się zużyta opona? Otóż na...pierwszym! Wartość opałowa zużytej opony wynosi aż 30 MJ/kg!
Jednym ze sposobów zagospodarowania zużytych opon jest ich bieżnikowanie, polegające na zastąpieniu zużytego bieżnika – nowym. Główną masę opony (70–80%) stanowi jej mechaniczna konstrukcja czyli korpus. Składa się on ze splotu linek stalowych o specjalnym układzie, oblanego odpowiednio dobranymi warstwami gumy. Pozostałe 20–30% masy opony stanowi bieżnik, podlegający procesowi zużywania.